Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Za žáky se speciálními vzdělávacími potřebami jsou považováni žáci se zdravotním postižením, žáci se zdravotním znevýhodněním, žáci se sociálním znevýhodněním.
Žáci se zdravotním postižením – s tělesným, zrakovým, sluchovým, mentálním, s autismem, vadami řeči, souběžným postižením více vadami a vývojovými poruchami učení nebo chování.
Žáci se zdravotním znevýhodněním – zdravotně oslabení, dlouhodobě nemocní, s lehčími zdravotními poruchami vedoucími k poruchám učení a chování, kteří vyžadují zohlednění při vzdělávání.
Žáci se sociálním znevýhodněním – z rodinného prostředí s nízkým sociálně kulturním postavením, ohrožení sociálně patologickými jevy, s nařízenou ústavní výchovou nebo uloženou ochrannou výchovou a žáci v postavení azylantů a účastníků řízení o udělení azylu.
Podrobnosti o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami jsou obsaženy ve školním vzdělávacím programu.
Žáci, kterým lze povolit individuální vzdělávací plán (IVP):
- žáci se speciálními vzdělávacími potřebami:
a) žáci se zdravotním postižením (tělesné, zrakové, sluchové nebo mentální postižení, vady řeči, souběžné postižení více vadami, autismus a vývojové poruchy učení nebo chování)
b) žáci se zdravotním znevýhodněním (zdravotní oslabení, dlouhodobá nemoc, lehčí zdravotní poruchy vedoucí k poruchám učení a chování, které vyžadují zohlednění při vzdělávání)
c) žáci se sociálním znevýhodněním (rodinné prostředí s nízkým sociálně kulturním postavením, ohrožení sociálně patologickými jevy, nařízená ústavní výchova nebo uložená ochranná výchova, postavení azylanta, účastník řízení o udělení azylu)
- žáci s mimořádným nadáním
Podmínky pro povolení individuálního vzdělávacího plánu (IVP):
- předložení písemné žádosti o vzdělávání podle IVP řediteli školy zákonným zástupcem žáka,
- doložení žádosti písemným doporučením k integraci od školského poradenského zařízení (pedagogicko-psychologická poradna),
- žák musí splnit požadavky stanovené školním vzdělávacím programem.
Důvody vedoucí k povolení IVP ve správním řízení posoudí ředitel školy.
Po schválení žádosti uzavírá ředitel školy se zákonným zástupcem žáka dohodu o vzájemné spolupráci při nápravě specifické poruchy žáka. Součástí dohody je IVP, podle kterého se bude se žákem pracovat.
Formulář žádosti o vzdělávání podle IVP (dokument ve formátu pdf)
Dohoda o vzájemné spolupráci při nápravě specifické poruchy žáka (dokument ve formátu pdf) – uzavírá se s zákonnými zástupci žáků, kteří budou integrováni od školního roku 2009/10