Projekt našich druháků

Víte, jak rychle tučňáci plavou a kdo je jejich nepřítelem? Víte, jak hluboko se umí potápět? Víte, jak si tučňáčí tatínek namlouvá tučňáčí maminku? Víte, kdo se u tučňáků stará o snesené vajíčko?

Odpovědi na tyto a mnohé další otázky hledali žáci 2. třídy v encyklopediích i na internetu.

Na samém počátku jejich více než týdenního projektu byl kratičký text v učebnici českého jazyka určený k nácviku popisu zvířete. Jenomže děti věděly tolik dalších informací o těchto zajímavých ptácích, že bylo potřeba se do problému více vnořit. Ve třídě se postupně kupily přírodovědné knížky a texty o tučňácích, děti se vzájemně obohacovaly nalezenými poznatky a svoje nabyté vědomosti si prověřily v závěrečném kvízu.

Jisté je, že všechny podrobnosti si druháci pamatovat nebudou. Vždyť ani nemusí. Už ví, kde je mohou vyhledat. A taky už vědí, že vše, co se dosud naučili, mohou využít.

Například, že věty oznamovací  se hodí pro zaznamenání nových poznatků, větami tázacími mohou vytvořit hádanky pro spolužáky, že znalost abecedy využijí při vyhledávání v rejstřících. Slova souznačná a protikladná jim pomohou pochopit význam slov, kterým nerozumějí.

Naši „badatelé“ si současně uvědomili, že toho ještě spoustu neumějí – dokáží sice spočítat, kolik tučňáků je v naší „tučňáčí kolonii“ na nástěnce (147), ale sčítat a odčítat umějí jen do dvaceti, a to je opravdu málo. Překvapilo je, že 20 minut, po které tučňáci vydrží bez nadechnutí pod vodou, je opravdu dlouhá doba, že tučňák císařský je se svojí výškou 120 cm vysoký jako spolužák Kája Orgoň…

Projekt se druhákům vydařil. A co dál? Co třeba říše hmyzu? Průvodcem by mohl  být Ferda Mravenec…

[nggallery id=47]